Úvodní stránka > Články > Hubnutí a životní styl

Hubnutí a životní styl

V dnešní hektické době mají lidé mnoho problémů. Jedním z takových problémů je nadváha a vše s ní související - třeba dilema jak uskutečnit zdravé změny v jídelníčku. Pro samé starosti a pracovní vytíženost nezbývá energie ani čas tyto změny uskutečnit. Přibývá lidí rozhodnutých zhubnout bez rizika poškození zdraví, a to znamená změnu životního stylu, především stravovacích návyků, tedy jíst zdravě a při tom hubnout. Biologická váha je každému dána geneticky, ostatní záleží především na životním stylu, tzn. vhodné úpravě výživy a dostatečném pohybu.

Základním předpokladem pro zvládnutí nadváhy je zdravá životospráva, která zahrnuje rozumnou stravu, kvalitní pitný režim, cvičení ale také psychickou pohodu. V tomto případě není od věci obrátit se na odborníka, který sestaví redukční program na míru a poradí s nejvhodnějším režimem.

Zdravé hubnutí

Za zdravé hubnutí je považováno hubnutí pozvolné, tedy takové hubnutí, kdy během jednoho měsíce zhubnete maximálně o 2 kg (optimálně 0,5 kg za týden). Při rychlém hubnutí dochází k velkému zatížení organismu – především ke ztrátě tělesných tekutin a k rychlému úbytku svalové hmoty. Takové hubnutí ovšem není vůbec zdravé.

V žádném případě se nedoporučuje držet dietu v klasickém slova smyslu. Tělo se při takovém hubnutí jako první zbavuje vody a svalové hmoty a přebytečný tuk si i nadále uchovává. Nejen že si tělo po skončení takové diety rychle nabere ztracenou vodu zpět, ale ještě si díky nedávnému hladovění uloží více energie z potravy do zásoby – jedná se o tzv. „jojo efekt”. Výsledkem takového hubnutí pak není snížení tělesné váhy, ale mnohdy právě naopak její zvýšení.

Hubnutí s doplňky stravy

Doplňky stravy mohou snahu o hubnutí příznivě podpořit. Vhodné jsou doplňky stravy s obsahem vlákniny, které tlumí pocit hladu nebo zlepší vyprazdňování (zácpa trápí mnoho lidí v průběhu redukčního režimu).

Hormony také ovlivňují hubnutí

Nejvýznamnějším hormonem, který stimuluje hlad a chuť k jídlu, je inzulin. Ten se vyplavuje ze slinivky břišní po konzumaci potravin s vysokým glykemickým indexem (bílé pečivo, bílá rýže, kukuřičné výrobky, pivo, sladkosti) a kromě hladu stimuluje ukládání přijaté energie do tukových zásob.

Chcete-li hubnout, nezapomínejte na vlákninu

Nejlepším zdrojem vlákniny je zelenina, ale i ovoce, luštěniny a obiloviny. Vláknina je obsažena jen v rostlinných potravinách. Její denní příjem by měl být 20 - 35 g. Pokud chodíte cvičit, můžete použít také některý z doplňků obsahujících karnitin.

Hubnutí a jídelníček

Výživa by měla být vyvážená ve všech směrech. Chybou je hladovění a snaha snížit denní příjem energie pod 4 000 kJ. Pro zdravé hubnutí je vhodné upřednostnit potraviny s vyšším obsahem bílkovin (bílé jogurty, neslazená jogurtová mléka, ryby, drůbeží maso, sójové maso), protože bílkoviny zasytí a udržují metabolismus při vyšším výkonu. Nedochází rovněž k úbytku svalové hmoty hubnutí jde na vrub tuku. Dále je vhodné vybírat potraviny s nižším obsahem tuku, snížit příjem některých sacharidů (pečivo, přílohy) a navýšit konzumaci zeleniny až na 500 g denně.

Velmi žádoucí je rozvržení denního stravování do pěti chodů: snídaně, dopolední svačina, oběd, odpolední svačina a večeře. Pokud je tělo naučeno na dlouhé pauzy mezi jídly, ukládá si všechnu přijatou energii do tukových zásob.

Zelenina a hubnutí

Zelenina je zdrojem sacharidů, které jsou při hubnutí optimální. Jejich příjem, na rozdíl od ovoce, nezvyšuje téměř vůbec hladinu cukru v krvi, což oddaluje pocit hladu. Zelenina je výborným zdrojem vitamínů, minerálních látek a vlákniny.

Bazální metabolismus

Čím je člověk starší, tím nižší energetický příjem potřebuje pro udržení své váhy. Klidový (bazální) metabolismus klesá každých 10 let asi o 10%. Bazální metabolismus je energie, kterou člověk vydává na udržení základních životních funkcí (dýchání, činnost srdce atd.).

Použitá literatura:
Václava Kunová: Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích (Grada 2005)


Mgr. Milan Toufar - nezávislý distributor OKG, 01-004626


Doporučení stránkyDoporučte tuto stránku známému: